Angra - Cycles of Pain (2023)
Progressive Power Metal
Atomic Fire
2023
Temes
Cyclus Doloris
Ride into the Storm
Dead Man on Display
Tide of Changes Part I y II
Vida Seca
Gods of the World
Cycles of Pain
Faithless Sanctuary
Here in the Now
Generation Warriors
Tears of Blood
Formació
Veus: Fabio Lione
Guitarra: Rafael Bittencourt
Guitarra: Marcelo Barbosa
Baix: Felipe Andreaoli
Bateria: Bruno Valverde
Crítica
El grup de Power Metal progressiu amb tints neoclàssics més important del Brasil que, durant uns 30 anys i després de diversos canvis en la seva alineació, ens ha aportat tan bons moments i discos d'una qualitat sorprenent en les tres etapes, llegiu com a primera etapa la del mort i adorat André Matos (Angels Cry, Holy Land..), segona etapa la d'Edu Falaschi (Rebirth, Temple of Shadows..) i l'última amb el “Mago” Fabio Lione (Secret Garden, Omni..), ens porta el novè disc d'estudi titulat “Cycles of Pain”, que és objecte d'analitzar en aquesta ressenya.
Amb una alineació més que assentada formada pel líder Rafael Bittercourt a les guitarres rítmiques (i sols), el que va ser substitut del gran Kiko Loureiro, Marcelo Barbosa com a guitarra líder, al baix Felipe Andreoli, als pegats Bruno Valverde ia les vocals Fabio Lione, creen un compendi capaç de seguir creant i innovant a la marca “Angra” amb aquest nou “Cycles of Pain”, que segur per a la majoria de fans, serà un dels discos més valorats de tota la seva discografia.
El disc, amb una durada de 58 minuts i 12 talls, publicat per Atomic Fire el 3 de novembre de 2023, segueix la línia experimental dels seus dos anteriors discos amb un so més heavy, amb unes guitarres més “musculoses” i sobretot, més progressiu que mai, encara que sempre mantenint el senyal d'identitat dels brasilers.
L'obra comença amb una introducció (com sol ser habitual) barroca, encara que de curta durada titulada “Cyclus Doloris” que serveix d'enllaç a la cançó power metall per antonomàsia marca de la casa, “Ride Into The Storm” amb matisos, ja que l'evolució en aquest estil de cançons es gestaven en el seu predecessor “Omni”. Una cançó potent, veloç i alhora introdueix matisos progressius, amb melodies de guitarres fetes per corejar, així com la tornada i un Fabio Lione insultant (en el bon sentit de la paraula) que, dit sigui de pas, mantindrà el nivell vocal durant tota l'obra i que pel meu gust és on més còmode se'l veu des que va entrar a formar part del grup i en què, definitivament, podem afirmar que és la veu d'Angra (recordant que Angra ni de bon tros ens pot recordar Rhapsody amb Fabio).
Sense aixecar el peu de l'accelerador, “Dead Man On Display”, amb una intro més misteriosa (fins i tot fosca), ens porta a una cançó més aviat clàssica al seu estil encara que amb menys velocitat que la seva anterior, on es pot notar aquesta faceta progressiva del grup amb un desenvolupament instrumental excel·lent. És un tema directe, amb melodies que aviat se't queden gravades a la teva ment, destacant la tornada, i amb una part intermèdia molt progressiva digna d'elogis i que de segur es convertirà en un clàssic de la banda en uns quants anys, de la que puc indicar que és un dels punts àlgids del “plàstic”.
"Tide of Changes”, dividida en dues parts composta per un interludi (Part I) amb una línia de baix destacable amb un “tempo” més pausat i Fabio Lione més càlid que acompanya la melodia de baix i rerefons malenconiós, ens transporta al cos principal del tema (Part II) Una cançó a mig temps, plena de matisos i sobretot canviant La calma que precedeix el seu intro es manté palpable fins que arriba la tornada amb força als instruments i en la forma d'emfatitzar de Fabio Clarament estem de moment amb la cançó més progressiva, com si d'una muntanya russa es tractés entre les seves parts més tranquil·les i les enèrgiques i de nou, una part intermèdia on els músics demostren sense presumir i sense ser pretensiosos, la destresa entre allò complex i el que és efectiu Destacar la primera col·laboració en els cors (amb gust ètnic) de la cantant brasilera Vanessa Moreno que donen a la cançó un al·licient molt agradable.
I arribem a un dels moments potser més esperats pels seguidors d'Angra i que els fa tan especials amb la incorporació a la seva música ètnica, i és que “Vida Seca”, amb la col·laboració de Lenine (un altre compositor i cantant brasiler), fa que aquesta cançó et transporti a les arrels més brasileres del grup amb els ritmes característiques a allò “Bossa nova”. Després d'això i sense perdre el matís ètnic, el riff matxacón de guitarra i la bateria al costat de la supèrbia interpretació del “Mago” ens endinsen en una cançó intensa que bé podria recordar-nos a “Make Belive” (guardant distàncies) o fins i tot “Storm of Emotions”.
“Gods of the World” que va servir, entre d'altres, com a cançó de presentació, ens mostra la faceta dels Angra més heavys. Un tema reivindicatiu davant les injustícies socials creades pels que ens governen (només cal intuir qui són els déus del món). Tan directe com eficaç, amb algun detall marca de la casa, i remarcant la tornada que segur serà digne de ser corejat als concerts i perquè no, potser un nou clàssic del grup. Què dir dels solos de Rafael i Marcelo Barbosa que ja no se sàpiga…
El tema que dóna títol al disc, “Cycles of Pain” torna a ser una cançó intensa, a mig temps fregant la balada que t'abraça amb les melodies amb fons simfònic i remarcant la tornada que bé ens podria recordar de nou a les millors cançons època d'André Matos menys power metaleras.
“Faithless Sanctuary” ens torna la la faceta més brasilera i progressiva del grup, sent potser la cançó més complexa de totes amb elements ètnics i ritmes frenètics en constants canvis que de vegades et fa recordar als mateixos “Dream Theater”, cosa que no és novetat en ells ja que en el seu anterior treball amb “Silence Inside” així ho van testificar. No podien faltar aquests cors tan efectius i brasilers típics del grup. És un tema força complex però que, quan li agafes el gust probablement sigui un dels millors temes del disc (sempre que es tingui una ment oberta).
Arribem a la recta final del disc amb una altra “semi balada” o mig temps titulada “Here in The Now” de nou amb la col·laboració de Vanessa Moreno i la seva dolça veu harmonitzant el començament de la veu taral·lejant tranquil·la melodia esglaiadora que seguirà la tònica de la cançó i un Fabio Lione càlid ens transporta a una tornada molt melòdica on s'intensifica la interpretació de tota la banda. Novament ens topem amb ritmes brasilers i la preciosa veu de Vanessa. La part dels solos és tan intensa com la mateixa cançó que tornen a lligar amb aquesta fantàstica tornada en què Fabio li dóna més intensitat. La calma de l'inici tanca aquest tema que possiblement sigui amb el conjunt del disc de les més fluixes sense desmerèixer-la.
Però després de la calma arriba de nou el Power Metall que tant agrada amb “Genertion Warriors”.
Una cançó potent de manual a l'estil, a doble bombo, molt directa amb una tornada molt enganxosa i genial per cantar als directes. No podia faltar aquesta part intermèdia instrumental, inclosa els vertiginosos sols, amb diversos canvis de ritme i un riff molt pesat. Probablement sigui la cançó que més agradi als que buscaven una cançó clàssica a l'antiga usança.
I per donar el colofó a aquest genial disc la gran “novetat” amb títol “Tears of Blood” amb la inestimable participació d'Amanda Somerville (Avantàsia, Michael Kiske…). Es tracta d'una cançó amb un estil molt operístic i teatral, en què tots dos cantants ens mostren la seva faceta més introspectiva, tots dos genials i per primera vegada escoltem Fabio Lione a Angra amb la seva veu de tenor. Un ambient amb arranjaments simfònics i misteriós que ens pot recordar aquest duet del “Fantasma de l'Òpera” on el piano és tocat per Juliana D´Agostini. Un fantàstic tancament per al que és el millor disc de la nova època.
En definitiva estem davant del disc més madur i complex de tota la discografia dels brasilers que probablement a una primera escolta ens resulti allunyat del que se n'estava acostumat a escoltar, però l'essència del grup es pot escoltar en totes i cadascuna de les cançons. Han intentat mostrar-nos el seu costat més intens i emocional en general sense faltar les cançons més netament powermetaleres amb un plus progressiu del que segurament hi escoltarem en futurs treballs. Òbviament estem davant d'una obra de 9 de la qual amb les escoltes podràs assaborir tota la riquesa que atresora. A l'espera estem que aquest mes de març vinguin a Espanya per poder veure en directe tant les noves cançons com els clàssics.
Darreres crítiques d'estil similars:
Les més llegides:
Les més llegides de 2024.
Les més llegides de 2021/2020.
Les darreres del mateix país:
Suscríbete aquí!